Sider

onsdag 20. mars 2013

Påskestrikk

Påsken har komme litt tidlig til huset vårt i år, med påskeverksted for både liten og stor. På nille.no sine sider fann eg inspirasjon til strikka påskeegg i en grønn eggekartong. Syns det såg så koselig ut at eg berre måtte prøve. Så derfor bar det til butikken for å kjøpe en grønn eggekartong, med 6 egg, til tross for at vi allerede hadde ca 24 egg i kjøleskapet fra før. Garanterer at mannen i huset himla godt med augene då ja, men må man ha en grønn eggekartong så må man.
 
 
Oppskrift til egga finn de nederst på sida her, veldig enkel oppskrift. Eg har kun gjort litt forandringa. I oppskrifta sto det at en skulle bruke vanlige egg, uten innhold, eg brukte fyllvatt istedetfor. Vart like fint og veldig enkelt. Egentlig skulle en også strikke egga fram og tilbake, for så å sy dei sammen etterpå. Eg brukte heller strømpepinnar og strikka rundt og rundt. Hullet som vart i bunnen, brukte eg til å stappe fyllvatt i før eg sydde det fint igjen.

 
Egga tenkte eg skulle få være med på pinnekroken sin mars konkurranse Gult er kult :-)



 
Siden eg fann oppskriften gratis på ulike nettsider, blant anna hjem.no, så tar eg sjansen på å legge den ut på bloggen min også. Vil du strikke egga slik eg gjorde så følger du oppskriften, men bruker strømpepinner, strikker rundt og rundt, og strikker derfor rett der det står vrangt.
 
Her er Arne & Carlos' eggmønster. Bruk pinne nummer 3 og garn som passer til pinnene.
Legg opp 14 m.
1.pinne: 14 vr
2.pinne: 1r X øk 1,2r X øk 1, 1r
3.pinne: 21 vr
4.pinne: 1r, X øk 1, 3r X, øk 1,2r
5.pinne: 28 vr
6.pinne: 1,r, X øk 1,4r X øk 1,3r
7.pinne: vr
8.pinne: r
9.pinne:vr
10.pinne: r
11.pinne: vr
12.pinne:r
13.pinne: vr
14.pinne: r
15.pinne: vr
16.pinne: r
17.pinne: 1vr, X 2vr sm, 3vr X , 2vr sm, 2vr
18.pinne: 28 r
19 pinne: 28 vr
20.pinne: 1r, X 2r sm, 2r X, 2r sm, 1r
21.pinne: 21 vr
22.pinne: 21 r
23.pinne: 1vr, X 2vr sm, 1vr X, 2vr sm
24.pinne: 14 r
25.pinne: 14vr
26.pinne: 1r, X 2r sm X 1r
Klipp av tråden og trekk den gjennom de siste maskene. Fest tråder. Damp og legg trekket rundt egget og sy sammen i siden.

4 kommentarer:

  1. Takker for hyggelig kommentar. Ja gult er kult er jeg også med på - spennende. De egga de må du jo sende inn til konkurransen. Fin dekorasjon. Ha en fin kveld :-)

    SvarSlett
  2. Godt med alt som er gjort til Påske, nå er jo eggene klare til Påskefrokosten, så da er det bare å kose seg. de var så koselige, og klart du måtte ha grønn eggekartong. Klem farmor :-)

    SvarSlett
  3. Vart fine påskeegg til pynt.

    SvarSlett
  4. Ordentlig påskestemning!

    Takk for bidraget til Pinnekrokens marsutfordring: Gult er kult!

    Hilsen Eirin
    -Pinnekroken-

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...